ΑΓΩΝ, 12η Διεθνής Συνάντηση
Αρχαιολογικού και Πολιτιστικού Ντοκιμαντέρ

ΑΠΟΝΟΜΗ ΒΡΑΒΕΙΩΝ

Την Κυριακή 26 Μαΐου στις 7 το απόγευμα, πραγματοποιήθηκε η Τελετή Λήξης του 12ου Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαιολογικού και Πολιτιστικού Ντοκιμαντέρ – ΑΓΩΝ και η Απονομή Βραβείων της Διεθνούς Kριτικής Eπιτροπής:

ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Επίτιμος Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής

Μάνος Ζαχαρίας

ΜΕΛΗ (αλφαβητικά)

  • Δήμος Αβδελιώδης, σκηνοθέτης
  • Marc Azéma, αρχαιολόγος, σκηνοθέτης, διευθυντής του Φεστιβάλ Αρχαιολογικής
  • Ταινίας της Narbonne (Γαλλία)
  • Tony Coe, σκηνοθέτης, παραγωγός (Αγγλία)
  • Dario di Blasi, διευθυντής του Φεστιβάλ Αρχαιολογικής Ταινίας του Bacoli (Ιταλία)
  • Νίκος Καλτσάς, αρχαιολόγος, πρώην διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης
  • και του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
  • Θανάσης Λάλας, εικαστικός, συγγραφέας
  • Lada Laura, διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαιολογικής Ταινίας του Σπλιτ (Κροατία)
  • Άννα Νταλάρα, εκδότης-παραγωγός συναυλιών
  • Διονύσης Πετρουτσόπουλος, διευθυντής φωτογραφίας
  • Μέμη Σπυράτου, σκηνοθέτης, πρόεδρος του Φεστιβάλ ΑΓΩΝ

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

Στην ίδια κατηγορία απονέμεται ΕΥΦΗΜΟΣ ΜΝΕΙΑ στις ταινίες:

  • ΙΖΝΙΚ, Το βυθισμένο αίνιγμα, σε σκηνοθεσίαPascal Guerin, Γαλλία,

για την ωραία φωτογραφία, την επιστημονική τεκμηρίωση, την γρήγορη αφήγηση, την διακριτική μουσική και το έξυπνο μοντάζ.

  • ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ: ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΒΥΣΣΟΥ, σε σκηνοθεσία Thomas MARLIER και Mathieu PRADINAUD, Γαλλία, για τις προσπάθειες των ενάλιων αρχαιολόγων να ξεπεράσουν εαυτόν μετην βοήθεια της τεχνολογίας, δημιουργώντας ένα ρομπότ-ομοίωμά τους: τον αρχαιολόγο της αβύσσου.

  • ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑΣ ΣΤΗ ΣΥΛΛΗΨΗ απονέμεται στην ταινία Η ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΧΤΕΝΑΣ, σε σκηνοθεσία Atefeh Khademolreza, Καναδάς, γιατί με υψηλής αισθητικής κινούμενο σχέδιο, θίγει ένα θέμα ταμπού: τον εξαναγκασμό μικρών κοριτσιών σε γάμο.

Στην ίδια κατηγορία απονέμεται ΕΥΦΗΜΟΣ ΜΝΕΙΑ στις ταινίες:

  • ΤΟ ΦΙΛΙ, σε σκηνοθεσία – παραγωγή Ali Zare Ghanatnowi, Γαλλία, για την υψηλή αισθητική και την πρωτοτυπία του.
  • Η ΒΑΛΙΤΣΑ, σε σκηνοθεσία Saman Hosseinpuor – Ako Zandkarimi,  Ιράν, για το «μαύρο» χιούμορ με το οποίο ο σκηνοθέτης καταγράφει ένα ζοφερό μέλλον για τους ανθρώπους.
  • ΤΑ ΧΑΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ, σε σκηνοθεσία Daniel Sousa, Πορτογαλία, για την θαυμάσια ιδέα, την ασπρόμαυρη φωτογραφία όπου όλοι οι ψηφιδωτοί δρόμοι στην Πορτογαλία, ως έργα τέχνης, υποβάλλουν-συντελούν σε πολιτισμένο τρόπο ζωής.

  • ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ «ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ» απονέμεται στην ταινία ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ, ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ, σε σκηνοθεσία Νίκου Νταγιαντά, Ελλάδα, για το θαυμάσιο σενάριο και τον εξαίρετο σκηνοθετικό χειρισμό για μια ιστορική εποχή-πληγή της σύγχρονης ιστορίας της Ελλάδας.

Στην ίδια κατηγορία απονέμεται ΕΥΦΗΜΟΣ ΜΝΕΙΑ στις ταινίες:

  • ΤΑ ΗΡΩΙΚΑ ΒΟΥΡΛΑ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ, σε σκηνοθεσία Ειρήνης Σαρίογλου, Ελλάδα, για το συγκινητικό σενάριο, την ιστορικότητα και τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα της.
  • ΜΑΜΟΥΝΤΙ, Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΑΣ ΤΟΥ ΜΠΑΟΜΠΑΜΠ,

              σε σκηνοθεσία – παραγωγήCyrille Cornu, Γαλλία, για την καταγραφή της

              μοναδικής μεθόδου αποθήκευσης νερού, ενός οικουμενικού αγαθού που

              πρέπει να μοιράζονται όλοι οι άνθρωποι.


  • Το ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΑ «ΜΙΚΡΑ του ΑΓΩΝΑ» απονέμεται στην ταινία ΜΙΣΩ ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ, σε σκηνοθεσία Mohammed Isam Abbas, Ιράκ, γιατί με εξαίρετο χιούμορ και ωραίο κινούμενο σχέδιο θίγει το θέμα της μετανάστευσης.  

Στην ίδια κατηγορία απονέμεται ΕΥΦΗΜΟΣ ΜΝΕΙΑ στις ταινίες:

  • Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΩΝ ΚΟΜΠΩΝ, σε σκηνοθεσία Hossein Ranjibar Shirazi, Ιράν, γιατί καταγράφει, με θαυμάσιο τρόπο, ένα από τα επαγγέλματα που χάνονται, συνδυάζοντας αρμονική φωτογραφία και μουσική.
  • ΤΟΤΕ ΠΟΥ ΘΑΨΑΝ ΤΟΝ ΕΡΜΗ, του Γυμνασίου Πελοπίου – Παραγωγή: Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για παιδιά και νέους & Νεανικό Πλάνο, Ελλάδα, για το πώς η μνήμη περνά από γενιά σε γενιά ιστορίες που γίνονται σενάρια για μελλοντικούς κινηματογραφιστές.

ΕΙΔΙΚΗ ΜΝΕΙΑ απονέμεται στην ταινία:

  • Η ΑΓΑΠΗ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ: ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΠΛΕΥΡΩΝΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΟΙΝΙΑΔΩΝ του ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΛΥΚΕΙΟΥ ΙΕΡΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ, ΕΛΛΑΔΑ. Για την ενθάρρυνση των μαθητών του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου-Λυκείου Μεσολογγίου που με την ώθηση του ΑΓΩΝΑ και ελάχιστα τεχνικά μέσα δημιουργεί ένα πρωτόλειο αρχαιολογικό ντοκιμαντέρ στο πλαίσιο του πιλοτικού εκπαιδευτικού προγράμματος «ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ».

  • ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ μοιράζεται στις ταινίες
  • ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΜΙΑΣ ΝΕΚΡΟΠΟΛΗΣ σε σκηνοθεσία Javier Trueba, Ισπανία, για την άρτια επιστημονική τεκμηρίωση που μας δίνει ανάγλυφα αυτόν τον σημαντικό αρχαιολογικό χώρο και
  • ΑΖΗΤΗΤΟΙ, σε σκηνοθεσία Μαριάννας Οικονόμου, Ελλάδα, για τον τρόπο που απέφυγε να κάνει μελοδραματικό το σπαρακτικό θέμα του σανατορίου ΣΩΤΗΡΙΑ.

Στην ίδια κατηγορία απονέμεται ΕΥΦΗΜΟΣ ΜΝΕΙΑ στις ταινίες:

  • ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, σε σκηνοθεσία Βασίλη Λουλέ, Ελλάδα, για την ικανότητα του σκηνοθέτη μέσα από μια ιστορία εργοστασίου αναψυκτικών να περάσει μηνύματα και ιστορίες για την κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της επαρχίας και τη σημασία των ανθρώπινων σχέσεων.
  • Η ΠΑΡΑΞΕΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΤΩΝ ΒΑΣΙΛΕΩΝ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΑΣ, σε σκηνοθεσία Dominique Adt, Γαλλία, γιατί με επιστημονικό αλλά πρωτότυπο και τολμηρό τρόπο, επιχειρείται ενός άλλου τύπου «ανασκαφή», δίνοντάς μας με γλαφυρότητα και ζωντάνια μια άγνωστη πτυχή στην μετά θάνατον τύχη δυο ιστορικών βασιλιάδων.
  • Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ, σε σκηνοθεσία Lorenzo Daniele, ΙΤΑΛΙΑ, για τη βιωματική και επιστημονική προσέγγιση του χώρου.
  • ΑΣΚΟΣ, ΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΣΕΙΡΗΝΑΣ, σε σκηνοθεσία Antonio Martino, ΙΤΑΛΙΑ, για το πάθος του ερασιτέχνη αρχαιολόγου της Καλαβρίας.

  • ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ απονέμεται στην ταινία  ΤΑ ΚΥΚΛΙΚΑ ΚΤΙΣΜΑΤΑ – ΕΝΑ ΜΥΣΤΗΡΙΟ 7.000 ΕΤΩΝ, σε σκηνοθεσία Krzysztof Paluszynski, (Κριστοφ Παλουσίνσκι), Πολωνία, γιατί ο σκηνοθέτης ακροβατώντας  ανάμεσα στην ψηφιακή και την αναλογική τεκμηρίωση μας δίνει  με θαυμαστό τρόπο τη συνολική εικόνα των παλαιότερων δειγμάτων μνημειακής αρχιτεκτονικής.

Στην ίδια κατηγορία απονέμεται ΕΥΦΗΜΟΣ ΜΝΕΙΑ στις ταινίες:

  • ΤΕΒΙΕΚ, ΦΟΝΟΣ ΣΤΗ ΜΕΣΟΛΙΘΙΚΗ ΕΠΟΧΗ, σε σκηνοθεσία Hubert Béasse, Γαλλία: το πάθος του αρχαιολόγου σε συνδυασμό με την ανακάλυψη μιας ανθρωποκτονίας που συνέβη 9.000 χρόνια πριν, έχουν ως αποτέλεσμα μια σχεδόν αστυνομική ταινία της αρχαιότητας.
  • ΠΑΛΑΤΙΑΝΟ, ΜΙΑ ΡΩΜΑΪΚΗ ΠΟΛΗ ΣΤΑ ΚΡΟΥΣΣΙΑ ΟΡΗ ΤΟΥ ΚΙΛΚΙΣ, σε σκηνοθεσία Θάνου Καρτσόγλου, Ελλάδα, για την βιωματική και ταυτόχρονα γνωστική προσέγγιση ενός μαγικού αρχαιολογικού χώρου.
  • ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ, σε σκηνοθεσία και παραγωγή Mahmoud Ahmed, Συρία, γιατί μέσα από τα συντρίμμια και τα χαλάσματα του πολέμου στέλνει μήνυμα ελπίδας.

  • ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙKHΣ TAINIAΣ απονέμεται στην ταινία Ο ΧΑΜΕΝΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ, σε σκηνοθεσία, Sébastien Reichenbach, Ελβετία, για το ενιαίο ύφος και την  ισορροπία σε όλα όσα συνθέτουν μια πλήρη αρχαιολογική ταινία μαζί με το όραμα του ταμένου αρχαιολόγου που τελικά δικαιώνεται.

Στην ίδια κατηγορία απονέμεται ΕΥΦΗΜΟΣ ΜΝΕΙΑ στις ταινίες:

  • ΟΙ ΝΕΑΝΤΕΡΤΑΛ ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΜΙΑΣ ΑΛΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ, σε σκηνοθεσία: David Geoffroy, Γαλλία, για την επίμονη αναζήτηση του αρχαιολόγου να ανασυνθέσει μιαν αλήθεια από ένα μικρό εύρημα, «ως μικρόν μεγάλω εικάσαι», και τον ενθουσιασμό μιας ομάδας διαφορετικών ειδικοτήτων αφοσιωμένων σ’ αυτήν την αναζήτηση.
  • LADY SAPIENS, σε σκηνοθεσία σε σκηνοθεσία Thomas Cirotteau, Γαλλία, γιατί μας «συστήνει» την προϊστορική γυναίκα και για πρώτη φορά, μαθαίνουμε την προσφορά της στις κοινότητες των ανθρώπων που έζησαν χιλιάδες χρόνια πριν από μας.
  • ΠΕΡΙ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΜΑΡΜΑΡΟΥ, σε σκηνοθεσία Πασχάλη Παπαπέτρου, Κύπρος, γιατί πρόκειται για εξαιρετική πανεπιστημιακή διατριβή ακριβείας.

  • TO GRAND PRIX, ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ «Λένα Σαββίδη» απονέμεται παμψηφεί στην ταινία ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑ: Η ΑΝΑΔΥΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΕΩΝ σε σκηνοθεσία Olivier Julien, Γαλλία, για όλες τις αρετές που συνθέτουν μια τέλεια αρχαιολογική ταινία: επιστημοσύνη, σενάριο, σκηνοθεσία, φωτογραφία, ιστορία, πρωτοτυπία, εκπαίδευση.

  • ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ όπως προέκυψε από την καθημερινή ψηφοφορία των θεατών του φεστιβάλ, συγκεντρώνοντας ποσοστό προτίμησης 4,82/5 απονέμεται στην ταινία ΑΖΗΤΗΤΟΙ της Μαριάννας Οικονόμου.