Θεωρούμενα ένα από τα αριστουργήματα του Βρετανικού Μουσείου, τα αποκαλούμενα «Ελγίνεια» παραμένουν αντικείμενο περιέργειας, πραγματικής λατρείας αλλά και διαρκούς διαμάχης. Από το Λονδίνο, τα γύψινα εκμαγεία-αντίγραφα των Ελγινείων έφτασαν σε όλες τις σημαντικές Ακαδημίες Καλών Τεχνών και συλλογές της Ευρώπης. Έτσι, πριν ακόμα φτάσουν στη Ρώμη και τη Βενετία, ήλθαν στη Φλωρεντία τον Ιούνιο του 1818 – 49 κιβώτια με τα εκμαγεία του Παρθενώνος, με παραλήπτη τον Άγγλο πρέσβη. Τα εκμαγεία των «Ελγινείων» φιλοξενούνται ακόμα στο κτήριο της Ακαντέμια, της Φλωρεντινής Ακαδημίας, όμως 200 χρόνια μετά, έχουν περιέλθει σε εύθραυστη κατάσταση. Η σκόνη και οι ατμοσφαιρικοί ρύποι τούς έχουν προκαλέσει εκτεταμένες φθορές, μαυρίζοντας και αλλοιώνοντας τις μορφές τους. Γι’ αυτό και σχεδιάστηκε μια μακρά και λεπτή διαδικασία συντήρησης και αποκατάστασής τους, που περιελάμβανε τα συμπλέγματα της Δήμητρας με την Περσεφόνη και της Διώνης με την Αφροδίτη. Με το πέρας των εργασιών, οι σκαλωσιές του εργοταξίου απομακρύνθηκαν και τα δύο εκθαμβωτικά εκμαγεία του 18ου, αντικείμενο θαυμασμού από τους καλλιτέχνες, αποκαλύφθηκαν εκ νέου. Τα γλυπτά του Φειδία υπήρξαν ένα «σχολείο για την ανθρωπότητα» κατά το Χρυσό Αιώνα του Περικλέους και υμνήθηκαν από Έλληνες και Λατίνους ιστορικούς. Το οξυδερκές αυτό δώρο του Μεγάλου Δούκα Φερδινάνδου της Τοσκάνης, διατηρεί έως σήμερα ανέπαφη την παιδευτική του αξία για όλους όσους προσεγγίζουν την Τέχνη.
- Σκηνοθεσία: MASSIMO BECATTINI
- Παραγωγή: MEDIATECA REGIONALE TOSCANA